SLIP AF MED STRESS & FÅ MERE OVERSKUD I DIT LIV

FOREBYGGELSE OG BEHANDLING
AF STRESS MED STRESSCOACHING

Måske sidder du med en masse tanker omkring dét at være presset. At være ‘den stressede’. Eller måske være den, der er ‘gået ned’ med stress. Jeg har selv været meget alvorligt stresset. Jeg har også været lige der, hvor du er nu. Jeg ved hvilke tanker og følelser, der løber igennem din krop.

Sidder du lige nu med disse tanker, så vil jeg gerne give dig noget ro i sindet.

reb

SIGNALER PÅ STRESS

STOP

Svære signaler

  • Glemmer ting/fraværende
  • Eksem/sygdom forværres
  • Uforklarelige smerter
  • Mindre social
  • Større forbrug af stimulanser
  • Aggressiv
  • Mave- og tarmproblemer
  • Blødningsforstyrrelser

ADVARSEL

Medium signaler

  • Træthed
  • Sover dårligt om natten
  • Tænker hele tiden
  • Uro i kroppen
  • Indre modstand/modvilje
  • Irritable
  • Lettere til tårer
  • Indesluttet

OK (OBS!)

Lettere signaler

  • Midlertidig hjertebanken
  • Midlertidig rysten eller tics
  • Sveder
  • Tørhed i munden
  • “Sommerfugle i maven”
  • Knugen i brystet/maven
  • Tissetrang
  • Anspændthed
Hvis du udviser nogle svære signaler (røde gruppe), bør du gøre noget for at få det godt igen, uanset om symptomerne skyldes stress eller noget andet. Ved alvorlige symptomer bør du altid kontakte din læge.

Vær specielt opmærksom på de lettere signaler (grønne gruppe). Det er dem, der fremkommer lige i stress situationen. Læg mærke til hvad det præcis er, der udløser dem. Er det noget udefra, der påvirker dig? Eller er det dine tanker? Vi mennesker er i stand til at stresse os selv, bare ved tankens kraft. Faktisk skyldes 50% af den stress vi oplever, vores egne tanker.

Alle kan blive alvorligt stressede!

Stress er ikke noget, der kun rammer en bestemt gruppe af mennesker. ALLE kan blive alvorligt stressede, hvis omstændighederne er til det. ÅRSAGEN til at vi bliver stresset, er fuldstændig individuelt fra person til person.

NATURLIG BIOLOGISK REAKTION

Stress i sig selv er en helt naturlig biologisk reaktion, der sker fuldstændig ubevidst. Generelt set kan man se mekanismen i her-og-nu stress, også kaldet akut stress, som en mobilisering af ressourcer. Se bare på en løve og en zebra. Under jagt udskiller begge parter stress hormoner. Deres kroppe forbereder sig på aktivering, så de kan flygte eller kæmpe. Det samme gør vi, når vi oplever hverdagsstress. Og som udgangspunkt er lidt af denne akutte stress af og til – godt for os i kortere perioder. Det gør, at vi kan præstere lidt ekstra. Men det er kun godt, hvis den ikke bliver ved for længe! Hvis den akutte stress fortsætter for længe, så går det hen og bliver til kronisk stress eller langvarigt stress og vi vil opleve både fysiske og psykiske ændringer.

SOM DRÅBER I ET GLAS

Prøv at forestil dig et glas. Glasset repræsenterer dig. Alt luften i glasset, repræsenterer alle dine ressourcer og alt din energi. Glas og luft repræsenterer derfor dig, når du er fuldstændig i balance.

Stress kan ses som vanddråber, der drypper ned i glasset, hvor den enkelte dråbe repræsenterer én stresssituation i din hverdag.

Det kan være, at det er en handling, der sker. Det kan også være en tanke du får. Dråben repræsenterer noget, der stresser dig på den ene eller den anden måde.

glas_vand_3

Og de enkelte dråber, der lander i dit glas, er slet ikke noget problem. Så længe de får lov at fordampe og dermed forsvinde, fra dit glas igen. Men hvis der over tid, drypper flere dråber ned, end der fordamper, så vil glasset med tiden blive fyldt. Om det går langsomt eller hurtigt, afhængig af størrelsen af den enkelte dråbe. Jo flere dråber, der er i dit glas, jo mindre luft er der. Og jo færre ressourcer har du.

Hvis du tænker på dit eget indre glas lige nu, hvor fyldt er det så, på en skala fra 0-10?

HVAD ER DET, DER GØR, AT VORES KROP REAGERER MED STRESS?

Helt overordnet set kan man sige, at stress skyldes, at de krav, der er tilstede i vores liv, er højere end mængden af vores ressourcer. 

Definitionen af ‘krav’ spænder meget bredt. Det kan være arbejdsmæssige krav. Krav i privatlivet. Fysiske krav. Følelsesmæssige krav. Herunder også egne krav. Krav til dig selv. 

Ordet ‘Ressourcer’ dækker over f.eks. tid. Økonomi. Kompetencer. Fysisk og psykisk overskud. Din opfattelse af verden. Og af dig selv.

Når vores krav til verden, arbejdet, os selv, er højere end vores ressourcer som f.eks. tid, økonomi og overskud – så vil vi opleve stress.

Når afstanden mellem vores tænkte virkelighed, den måde vi gerne vil have, at tingene er på, og den reelle virkelighed, bliver for stor, så vil vi opleve stress.

De fleste oplever stress ind i mellem. Det er blevet en del af vores moderne hverdag: Vi skal have et hav af ting til at gå op i en højere enhed, både professionelt og privat. Men uanset, moderne hverdag eller ej, så behøver vi ikke bukke under for det. Det er muligt at ændre på vores nuværende strategi. Med simple værktøjer kan du lære at navigere i krav og ressourcer, og få hold på dine egne tanker. Og du kan lære at skabe balance. Det vil jeg gerne hjælpe dig med.

SÅDAN ARBEJDER VI I STRESSCOACHING

Når du kommer til stresscoaching hos mig, skal vi som udgangspunkt, arbejde med 3 ting.

  • Det ene er at undgå, at der drypper flere dråber ned i dit glas ved at give dig en slags paraply. På den måde kan de dråber, der allerede er i glasset, nå at fordampe og glasset derved blive tømt.                                                    
  • Det andet vi skal arbejde på er, at gøre dig bevidst om dråberne og hvad der helt præcist forårsager, at de lander i dit glas.                                                                     
  • Det tredje er, at skabe mentalt ro og opløsning af energetiske blokeringer.

Ligeledes kan jeg hjælpe dig med at forebygge stress. Her får du praktiske og enkle værktøjer, du kan anvende direkte i din dagligdag, så du fremadrettet kan opretholde en sund balance – både privat og på jobbet.

rain-3524806_1920_1

Kombinationen mellem samtale og reiki healing gør en verden til forskel

Til forskel fra mange andre stresscoaches, kombinerer jeg stresscoaching med reiki healing, for at give dig den helt nødvendig mentale ro og indre balance, under hele forløbet.

På den måde kommer vi til at arbejde med alle planer i dig, så du hurtigere kan få overskudet tilbage og undgå fremtidig stress.

Skal vi sammen få stress ud af din krop og sind?

SÅDAN SLIPPER DU AF MED DIN STRESS

3 breakdowns skulle der til, før at jeg indså, at jeg måtte ændre min strategi. Så mange gange behøver du slet ikke at skulle igennem.

Kva min erfaring, ved jeg i dag en masse om, hvordan mennesker som du og jeg kan ændre det, vi virkelig gerne vil ændre i vores liv. Men sådan har det bestemt ikke altid været.

I mere end 30 år, led jeg af lavt selvværd og selvtillid, følelsen af utilstrækkelighed og følelsen af, ikke at hvile i mig selv. Jeg var på en eller anden måde distanceret fra mig selv og min krop. Det gav sig til udtryk i 3 alvorlige stress sygemeldinger. For hver gang blev det værre og værre. Den sidste gang ramte angstanfaldene mig også.

Men alt ændrede sig, da jeg en kold januardag, besluttede mig for at ændre strategi og tage ansvar for mig selv. Jeg lærte at lytte til min indre visdom. Tale ordentlig til mig selv! Give mig selv kærlighed. For inderst inde vidste jeg, at hvis jeg startede her, så ville det have en dominoeffekt på alt andet i mit liv.

Derfra begyndte mit liv for alvor at ændre sig…