Selvomsorg er mega vigtigt og noget du faktisk relativt nemt kan praktisere – og helt uden at tage tid væk fra familien.




Evidensbaseret forskning har vist, at hvis du er god til at praktisere selvomsorg, får større følelsesmæssig styrke og modstandskraft, især når du står over for forandringer i livet. Derudover får du bare mere energi, mere overskud, glæde og mere tro på, at du kan klare de udfordringer, du møder, som en del af livet.

5 ting, der giver dig en følelse af fysisk, følelsesmæssigt eller mental selvomsorg

#1: Blødt tæppe

Svøb dig i et blødt tæppe (som et lille barn), så kroppens mulighed for at bevæge sig bliver reduceret. Denne svøbe-metode efterligner den fornemmelse, du havde som baby i maven og på denne måde indikerer du til både sindet og kroppen, at alt er trygt, godt og roligt.

#2: Notesbog og pen

Eksternaliser dine tanker, dvs få dem ud af hovedet til senere brug, ved at skrive dem ned i en lækker notesbog (Dette kan godt gøres på sidelinjen når junior feks ser julekalender). Denne metode frigiver dit sind for “ikke-pt-relevante”-tanker, så du derved tænker mere klart og fremmer koncentrationen.

#3: Danse til (jule)musik

Dans (her: freestyle) er en fuldstændig fantastisk måde, til at løsne op for ophobede spændinger (følelser) i kroppen. Samtidig bliver sindet mere frit og følelsen af glæde og frihed får mulighed for at tage over.

Herhjemme plejer vi at gøre det samtidig med, at der skal tages af aftensmadsbordet og gøres rent i køkkenet. Det vender en ellers ret så kedelig opgave, til at blive mere sjov, festlig og forhøjet energi. Selvom det er en ting vi gør fælles, formår jeg alligevel at skabe min egen indre glædes fest. Kun for mig.

#4: Giv dig selv blomster

Blomster ER følelser. Når vi giver blomster til andre, er formålet som oftest, at modtageren skal opnå en følelse af glæde og veltilpashed. Det er det samme der sker, når vi giver dem til os selv.

Ifølge forskere fra Wageningen Universitet i Holland, synes friske blomster (særligt de duftende) i hjemmet at have en stor effekt på at højne menneskers humør samt mindske bekymringer.

Fælles for blomsterne (og hvad vi ellers kan hive med ind fra naturen) er at de består af flere tusinde æteriske olier, som udskilles og virker stimulerende og antiinflammatoriske.

#5: Grin for Søren! Se evt din yndlingsserie på Netflix

Det handler om at du har virkelig godt af at grine. For når du griner frigiver kroppen endorfiner, som er kroppens lykkehormon og som også virker smertelindrende.

Faktisk har undersøgelser vist, at 2 x 45 sekunders latter dæmper smerter i ca. en time og at det er muligt at grine dig fra spændingshovedpine, ryg- og muskelsmerter eller kærestesorger.

Derudover har daglig latter vist sig at have stor indflydelse på forbedring af dit immunforsvar, forbedring af din lungekapacitet, bedre fordøjelse og forbrænding, sænkning af dit blodsukker, øget blodcirkulation, hvilket styrker iltningen af hjertemuskulaturen, som derved modvirker dannelsen af kolesterol i kranspulsåren, som derved igen mindsker risikoen for blodpropper i hjertet.

For ikke at tale om, hvad latter og smil gør ved din udstråling og din selvopfattelse. Latter giver øget livsglæde og et positivt sind. Derudover reagerer hjernen også helt automatisk på latter og smil, så når du trækker på smilebåndene, udløser kroppen automatisk stoffer, der får dig til at føle dig godt tilpas.

What’s not to like!

Godt nok er vi i en tid, hvor vi skal stoppe smittespredning. Men disse regler gælder ikke for smil og latter! For latter smitter – og det skal den have lov at blive ved med. Så når du griner, kan din latter være med til at påvirke ikke bare dit eget, men også andres humør.